fredag 8 mars 2019

Perspektiv

När det är helg och jag är ledig och återigen har loggat in på Avanza för att kolla finanserna, trots att jag bestämt mig för att bara kolla 1 gång per månad (det går så där) då känns allt bra. Vi är på rätt väg. Pengarna jobbar och skapar nya pengar. Allt är som det ska. Men måndag kväll med en arbetsdag bakom sig och hela veckan kvar så känns allt olidligt långt borta. Jag står inte ut en dag till. Egentligen gillar jag mitt jobb och framför allt gillar jag mina arbetskamrater. Men jag gillar inte tröttheten. På kvällen är jag som en urvriden trasa. Mina bästa timmar (energinivån) är när jag är på jobbet men hemma orkar jag ingenting. Vad ska vi se på ikväll? är den stående frågan. Ingen av oss har nån tanke på att orka göra något annat än titta på TV. Ska det vara så?

För att få lite perspektiv på hur långt vi ändå har kommit så kan man bara titta tillbaka några år.
Vi började egentligen på allvar 2015. Det var då jag av en händelse sprang på Dave Ramsey. Vi hade en bra utgångspunkt, inga konsumtionslån och en mindre summa, ca 10000kr redan sparat.
Idag har vi drygt 650000 kr i aktier och fonder, belåningsgraden är mindre än 25% av husets värde och vi sparar minst 50% av lönen varje månad. Detta på mindre än 4 år. Ändå väldigt bra jobbat. Jag tror att vi kommer att ha 1 Miljon kronor innan året är slut. Är inte det häftigt? Miljonär!

2 kommentarer:

  1. Hittade hit och det är roligt att se eran väg mot nya målet.
    Ang trött på kvällen;känner igen det men accepterar att det är en vintertrötthet och att det vänder när ljuset återvänder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittar in. Hoppas också på att bli lite piggare när våren kommer på allvar.

      Radera