söndag 10 mars 2019

Veckans matsedel - kan man äta billigare?

Vi har alltid gjort matlista på söndagar och handlat efter den. Ändå har vi höga kostnader för just mat. Vi bor på landet ca 2,5 mil från närmaste affär så det är inte läge att spontanhandla lite så där på kvällen när man är sugen. Det vi har hemma är det vi får äta liksom. Det borde bli billigt men inte då. Vi ligger på en matkostnad strax under 6000/månad. För två personer!! Nu är det dags att ta tag i det. Jag har hittat till bloggen undertian.com och boken Portionen under tian av Hanna Olvenmark. Där kan man snacka om att spara pengar på matkostnaden. Det finns bara ett problem......vi är inte vana att äta vegetariskt. Vi har ätit LCHF/Paleo sedan 2012, en anledning till höga matkostnader, och det är så långt ifrån bönor, linser och havremjölk man kan komma. Då är frågan, vad är viktigast? Billig bra mat eller bra mat vi är vana vid. Jag tycker ändå att det är värt att ge det en chans men får nog erkänna att det blir svårare att få maken med mig på tåget. Nu jobbar han natt lite då och då och jag har därför börjat med att laga något av recepten dessa kvällar för att så att säga prova mig fram till lyckade recept.För några veckor sedan gjorde jag belugabolognese som jag åt till bönpasta. Gott men lite för mycket bönor för min mage. Förra veckan tog jag upp resterna, receptet var för 8 portioner så jag hade fryst hälften, och gjorde en sorts ungsvariant av detta där jag varvade bolognese, sötpotatis och grädde gjord på solroskärnor och havremjölk med riven ost på toppen. Det blev en fullträff och jag hade rester i flera dagar som jag tog med till jobbet. Nästa vecka ska jag prova på Tandoorigryta med linser från 300-kronorsveckan februari och eftersom maken reser bort torsdag till måndag så har jag också sneglat på Paprika och champinjonsås från 300-kronorsveckan mars 2018. Det svåraste är att hitta tillbehör istället för ris, pasta och bulgur då jag inte vill börja äta det igen men jag får väl prova mig fram till vad som funkar. Kanske kan jag göra en enkel omelett på ägg och grädde, stjälpa upp den på ett fat och hälla över paprika -och champinjonsåsen eller en ugnsomelett med såsen på och ost på toppen. Kul ändå att prova lite nytt och jag märker ju hur mycket mindre vi handlar för. Det ska bli roligt att summera när månaden är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar