lördag 16 mars 2019

Och sen då?

Jag har läst på flera bloggar om att många fokuserar på själva resan fram till FIRE men inte på vad som händer sen. Jag kände verkligen igen mig. Jag vill bort från något istället för att längta till något. Det fick mig att fundera på vad jag egentligen vill med mitt liv. Just nu är jag så djupt nere i skiten så jag orkar knappt tänka på annat än att komma undan. Jag lever med långvarig smärta och har ett krävande jobb, stort hus, jättestor trädgård vilket innebär att min energi tar slut innan jag kommer till vad jag vill göra. Frågan "vad tycker du är kul?" kan jag inte svara på. Jag vet inte.

I alla fall, jag satte mig ner och började skriva ned det jag ville göra mer av och det visade sig bli en ganska enkel lista. Enkel i form av att jag vill leva ett enkelt liv. Jag längtar inte efter fancy resor eller mer teaterbesök eller så utan jag vill ha ett lugnt liv där jag kan vara ute mycket och pyssla i trädgården och huset i egen takt. Läsa böcker och ta en cykeltur utan annat mål än att hitta en fin skogsbacke att fika i.

Så här ser listan ut i sin helhet:

1. Uteliv

  • promenera
  • vandra
  • picknick
  • fika ute
  • fågelskådning
  • cykla
2. Hem och trädgård
  • bo mindre
  • liten täppa där jag kan odla grönsaker och bär
  • plocka blåbär och svamp till husbehov dvs mer självförsörjande på det som fins i naturen.
  • laga mat och baka
3. Resa
  • Jag vill resa men inte så ofta och i så fall vara borta länge
  • Åka på tur med husbil
4. Lära mig nytt
  • Läsa böcker
  • Måla
  • Spela piano
  • Lära mig ett nytt språk
5. Underhållning
  • Jag är nöjd med att se en och annan serie och film på t.ex netflix
  • Någon bio då och då
6. Minimalism
  • Jag vill fortsätta utforska minimalism. Hur lite kan jag vara nöjd med? Vad ger mest värde i pengar, energi och tid. 
Så ser listan ut. Som sagt, inget fancy utan bara ett helt vanligt liv. Jag vill naturligtvis även få plats med relationer. Träffa familj och vänner. Ta hand om vår relation, kärlek.

Jag läste upp listan för min man och i stort sett så tänker vi lika. Han vill resa mer och han tycker om att jobba i skogen och med gården och han vill lägga mycket tid på fågelskådning som är hans stora intresse. Men det krockar ju inte så mycket utan jag följer gärna med på fågelskådning för då får jag vara ute i naturen och vi kan ta med picknick eller fika=win-win.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar