lördag 4 maj 2019

April utvärdering

Ny månad, nya utmaningar. Det känns som om april månad rusade förbi. Ekonomiskt går det som tåget. Börsen går upp och man undrar nästan hur länge det kan vara så. Men man får njuta så länge det varar. Hälsan blir däremot inte bättre. Jag mår inte alls bra och vi kommer att vara tvungna att ändra våra mål. Jag behöver gå ner i tid och det ganska snart. Jag har ett möte med min chef 14 maj och då behöver vi ta ett beslut. Fram till dess försöker jag ta det lugnt och gå hem i tid och inte stressa. Det är i alla fall inte nattsvart. Även om jag får en halvtidslön så kommer vi att kunna spara hela den summan och målet på 1,5 Mkr kommer ändå att nås inom 5 år.

Så här ser det ut ekonomiskt nu:
Buffert = 100%
Mellanrisk = 50% (36% i februari och 41 i mars)
Långsiktigt sparande = 44% (41 i februari och mars)

Vi fortsätter att fylla på i mellanrisksparandet vilket verkligen ger resultat. Ökningen i det långsiktiga sparandet beror nästan enbart på att aktierna går så bra.

Mina mål:
Jag är ekonomiskt fri - för oss är det att ha 1,5 Mkr i fritt kapital och att hitta vår bästa nivå på hur mycket pengar vi behöver varje månad. Vi har målsättningen att kunna ta ut 30000 kr/månad och detta klarar vi när vi räknar på att kunna ta ut 5000 kr från vårat sparande (4% av 1,5 Mkr) och lägga till det vi får från pension och pensionssparande. Vi håller planen på att nå detta innan januari 2024. Om jag behöver sluta arbeta helt pga hälsan så blir det svårt att nå detta.

Jag är hälsosam - Jag har fått reda på att jag har ett högt blodsocker och ett högt blodtryck. Jag har också mer ont och har också fått en oförklarig smärta i tungan. Varken tandläkare eller läkare vet varför så nu har dom skickat en remiss till käkkirurgens specialtandvård som tydligen är duktiga på slemhinnor. Det känns som om varningstecknen hopar sig. Så vad kan jag göra just nu?

  • Vara noga med att inte stressa, inte ta på mig nya arbetsuppgifter, gå hem i tid och inte jobba över. Besluta vilka arbetsuppgifter jag ska ha kvar och bestämma när jag får ner i tid.
  • Noga med sömnen. Gå ifrån TVn 21.00 och släcka lampan senast 22.00.
  • Äta lite striktare lågkolhydratskost. Inte slarva med för mycket socker. Jag har anmält mig till Ulrika Davidsons kickstart LCHF och efter att ha kört en vecka är jag mycket nöjd. Goda recept och lätt att följa.
  • Hitta rätt träning för mig. Jag har ett möte bokat med sjukgymnasten på vårdcentralen. Han ska tydligen vara duktig på träning vid långvarig smärta.
  • Vi har ett stort hus med en stor trädgård så här behöver jag också strukturera upp så att jag inte tar på mig för mycket. Jag har börjat följa en youtubare som heter flylady Kat och hennes system för städning och kontroll fungerar jättebra. 


Jag är kreativ - Jag har inte ens börjat utforska det här området. Det känns som om det får vänta tills jag fått ordning på hälsan. Samtidigt är det viktigt. Jag fortsätter i alla fall att läsa mycket böcker vilket jag älskar att göra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar