söndag 5 maj 2019

FLY - introduktion till mitt nya system för att ta hand om hemmet

En av mina utmaningar när jag ska jobba mindre och därmed tillbringa mer tid hemma är att inte ägna för mycket tid åt städning. Jag gillar att pyssla i hemmet och sätter gärna igång med projekt rensa i lådor och skåp. Vi har ett stort hus och en stor trädgård så det finns alltid saker att göra. Jag har under åren försökt med flera olika system och även tidigare försökt följa FlyLadys metod som man kan läsa om på www.flylady.net. Jag hittade en youtuber som gjorde sin egen variant av denna metod och som jag försökte mig på men det känns som om jag om möjligt lägger ännu mer tid på städning med dessa metoder. När barnen bodde hemma så skojade dom med mig om att städning var min fritidssysselsättning. Så vill jag inte ha det.

Nu har jag hittat youtubern flaylady kat som är upplärd av självaste flylady dvs Marla Cilley men som har skapat en variant som jag gillar skarpt. Hon påpekar ständigt att det inte är städning som är din mission utan det är ett ansvar som ska göras men det får inte ta hela dagen. Hennes metod bygger på samma zoner som originalet dvs hemmet delas in i 5 zoner, en för varje vecka men hon anser att 4 dagar per vecka á 10 minuter är good enough. Om man har det väldigt rörigt i sitt hem så börjar man inte med dessa 10 minuter förrän man har tagit hand om röran. Då är det 15 minuter som gäller och uppdraget är att bit för bit ta itu med röran. När 15 minuter har gått så avslutar man processen dvs tar hand om det som ska läggas på annat ställe, det som ska skänkas eller säljas och det som ska kastas.
Man har också något hon kallar för basic weekly plan som består av en uppgift per veckodag varav en dag är en ledig dag när man ska göra något för att ta hand om sig själv. Helgen är också helt fri från städning och ska istället ägnas åt familjen och återhämtning.
Grunden ligger också i att ha fungerande rutiner vilket är morgonrutin, tvätt, papper, efter middag-rutin och före säng-rutin.
Om man inte arbetar så sker morgonrutin, tvätt (om man har någon), papper (om man har något), veckouppgift och zone-städning direkt på morgonen så att man sedan har hela dagen till det som verkligen är viktigt. Om man arbetar så gör man morgonrutinen och resten gör man när man kommer hem från jobbet.

Jag har börjat följa detta och det är en fantastisk känsla att vara "klar" redan vid 9-tiden på dagen och ha resten av dagen kvar. Om jag kommer in i detta så finns det en massa tid för att hitta nya intressen och odla min kreativitet.

Jag förklarar lite närmare i kommande inlägg ifall det är någon som är intresserad och skulle vilja prova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar