söndag 24 mars 2019

Lägre matkostnad än vanligt!

Nu har jag lagt in alla räkningar och summerat månaden ekonomiskt. Vi har brytpunkt i vår ekonomi den 25:e varje månad. Precis som jag trodde så har våra matkostnader varit mycket lägre än vanligt. Vi har gjort av med 3500 kr på mat mot vanligtvis ett snitt på 5800 kr. Vad har vi då gjort annorlunda? Vi har gjort något så enkelt som att handla det som är på extrapris och lagt i frysen och skrivit upp det på ett papper. Jag säger bara det.....att skriva upp har gjort skillnad för oss. Sedan när vi planerar nästa veckas mat så har vi tittat på lappen och planerar mat efter det. Handlingslistan blir rätt kort eftersom det mesta redan finns hemma och så har det fortsatt. Dessutom har jag vi sett till att alla rester går åt. Men vanans makt är stor. Jag hade tänkt börja handla på Willys men hamnar ändå på ICA Maxi. Jag vill ändå försöka med Willys så det blir planen för nästa månad.

Totalt utgifter: 22960 kr vilket jag är supernöjd med. Jag har sett lite diskussioner i bloggar hur man ska räkna utgifter och i våra utgifter ingår avsättningar till semester, bil, husbil osv. Någon bloggare tyckte att man skulle räkna utgiften den månad man använder pengarna men vi fortsätter som vi har gjort i många år och räknar samma utgift varje månad och sedan när vi tar ut pengarna till tex semestern då blir det inte registrerat som en utgift då.

Sparandet går enligt plan och det summerar jag den 31/3 eftersom det nu ska flyttas pengar in i pengamaskinen från lönen och det är först några dagar senare som det har registrerats på Avanza.
Förra månaden var vår uppfyllandegrad på Hink 1 (buffert)100%, Hink 2 (mellanrisk) 36% och Hink 3 (långsiktigt sparande) 41%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar