lördag 7 december 2019

Hårvård - hur mycket får det kosta?

Eftersom jag inser att kostnaden för hårvård kan bli nästan hur hög som helst för oss tjejer så utmanar jag mig själv till nästa år. Jag ska försöka hitta ersättningsprodukter som jag kan vara nöjd med och som kostar mindre och jag ska se över mina frisörbesök. Jag har under 2019 skrivit ner alla kostnader för hårvård och landar då på följande:

Klippning/färgning 3510 kr - jag har klippt mig 5 ggr under året och en av gångerna gjorde jag slingor. Jag har tidigare färgat håret var 3:e månad á 1500 kr (6000 kr/år) och gått över till att slinga så att mitt gråa hår fått bli mer synligt och då räckte det med slingor 2 ggr/år och endast klippning 2 ggr/år (4000 kr/år). Sista gången jag slingade håret var i april och jag måste säga att det är helt ok. Håret ser mer ljust ut än grått. Så nästa år blir det förmodligen ingen slingning alls.

Schampo/balsam 398 kr - jag har länge använt Kerastase schampo ca 250 kr för 250 ml och balsam från shu uemura för 450 kr för 250 ml. Produkterna räcker länge framför allt balsam så jag brukar bara behöva köpa schampo var 6:e månad och balsam ännu mer sällan. När mitt balsam och schampo tog slut i september började jag söka på budgetvarianter och det som kom upp när jag googlade var Aussie. Schampo kostar 59 kr för 300 ml och balsam kostar 54 kr för 250 ml. Jag har provat och tycker att det är ok. Det gör sitt jobb och håret blir rent och håller sig rent så jag inte behöver tvätta mer än 2 ggr/vecka. Ingen wow-faktor förstås men det är ju inte det jag är ute efter nu. Jag utmanar mig själva att prova hela nästa år. Skulle annars vilja köpa Kerastases serie för långt hår-dyrt!!

Inpackning 528 kr - en inpackning från kerastase för grått hår och en inpackning från Joico. Det finns kvara av båda så jag behöver ingen ny inpackning på ett bra tag. Aussie har en inpackning för 69 kr så det blir till att prova den om mina nuvarande tar slut.

Övriga produkter 942 kr - hårolja 209 kr, spray 201 kr, torrschampo 319 kr, värmeskydd 213 kr

Totalt 5378 kr - det är ju inte riktigt klokt. Mer än 5000 kr bara för mitt hår. Nästan 450 kr varje månad!

Dom ändringar jag ska göra till nästa år är:
Klippning 1560 kr - var 4:e månad á 520 kr. Vill jag spara mer kan jag gå till vår lokala frisör här på landet som tar 220 kr för en klippning. Vi får se om jag törs byta frisör (men det är som att byta psykolog!!)

Schampo/balsam 200 kr - det får bli en uppskattning eftersom jag inte riktigt vet hur drygt Aussie produkter är men troligen räcker det att köpa högst 2 ggr/år.

Inpackning 69 kr - om jag behöver nytt så ska jag prova Aussie

Övriga produkter 100 kr - kanske blir det här 0 kr för värmeskyddet jag har kommer att räcka hela nästa år, detsamma gäller spray och torrschampo som jag använder väldigt lite av. Hårolja använder jag men ska förmodligen även där testa Aussi som har en olja för 89 kr.

Totalt 1929 kr

Nu 5378 kr - Nästa år 1929 kr. Besparing 3449 kr per år. Om jag bestämmer mig för att klippa mig lokalt så blir besparingen ännu mer. Månadskostnaden nästa år blir ca 160 kr. Klippningen är ju ändå en stor del av kostnaden så istället för 1560 kr skulle det kunna vara 660 kr hos den lokala frisören. Då blir årskostnaden 1029 och månadskostnaden 86 kr. Hmmm borde nog testa lokala frisören, det är ju ändå bara hår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar