fredag 13 december 2019

Hudvård - hur mycket får det kosta?

Då har turen kommit till hudvård. Precis som hårvård kan detta kosta hur mycket som helst för oss tjejer. Behöver vi alla krämer och serum?? Jag har använd Dermalogica i många år. Bra och dryga produkter, men dyra.
Rengöring: Special cleansing gel 519 kr för 500 ml. Räcker ett helt år.
Hudkräm: Active moist 559 kr för 100 ml. Räcker ca 4-6 månader
Ögonkräm: 569 kr. Räcker ca 4-6 månader
Dessutom har jag ibland köpt ansiktsvatten och ibland mask. Jag har också under året använd serum från The ordinary - inte så dyra, omkring 70-100 kr per serum.
Kostnad för hudvård när jag använde Dermalogica låg på ca 3000 kr/år.

I år har jag provat mig fram för att se om jag hittar något billigare alternativ. Först testade jag Maria Åkerblom för jag ville ha ekologisk hudvår.d Men det var ju nästan lika dyrt som Dermalogica och passade inte min hud.
Jag har testat olika rengöringsprodukter, först Aco face refreshing  lotion (55 kr), den gav jag bort för den funkade inte alls för mig. Nivea (46 kr), sedan Cetaphil (69 kr). Men det jag fastnad för är ändå Aco Pure Glow (59 kr). De två första räckte ca 3 månader var. Aco är en skumvariant så den blir nog ännu drygare. Jag började använda den i september och det är mycket kvar ännu.

Jag har också testat ansiktskräm. Först ut var Apoliva spf 15 (89 kr för 50 ml), bra på sommaren eftersom det innehåller solskydd. Sen har jag testat The Ordinary (95 kr för 100 ml), den funkar bra på vintern eller till natten eftersom den är lite fetare. Det jag använt mest av är återigen Aco Pure Glow (75 kr för 50 ml).
De serum jag använt från The Ordinary har kostat mig 680 kr i år.

Summerat:
Hudvård med Dermalogica ca 3000 kr
Hudvård i år 2100 kr

Nästa år:
Rengöringen bör räcka ett bra tag till så där räcker det förmodligen med påfyllning 2 ggr dvs en kostnad på 118 kr
Ansiktskräm - jag har mycket kvar. En påbörjad burk av Apoliva, en hel tub + en påbörjad tub från The Ordinary och jag har kvar av Aco Pure Glow som jag använder för närvarande. Kanske räcker det hela året, vi får se. Utmaningen är att använda upp allt och inte köpa något nytt.
Serum hoppar jag över, dom ger inte mig något mer än lite lyxkänsla.

Jag exprementerar med att ta mindre av produkterna. På morgonen sköljer jag bara ansiktet med vatten och sen duttar jag liiite kräm runt ögonen. På kväller tvättar jag med rengöring och tar sedan en liten ärta kräm och smörjer in. Decoltage och hals smörjs med kroppskräm. Det fungerar jättebra. Jag har fet hud så jag inser att jag inte behöver så mycket kräm.

Kostnad i år 2100 kr. Kostnad nästa år, kanske 200 kr. Besparing 1900 kr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar