fredag 20 december 2019

Mycket siffror blir det.....

Inser att jag skrivit ner en massa siffror och kronor, men det är så intressant att grotta ner sig i onödiga utgifter och ifrågasätta vart jag läggar mina pengar. Besparing bara på hudvård och hårvård blir över 7000 kr. Sätt in det på ett aktiekonto istället och se hur ränta-på-ränta effekten kickar in.
Det slutar inte där med onödiga utgifter. Jag har nu sett över hårvård och hudvård men annan skönhet kostar ju också pengar. Jag är inte mycket för make-up. Jag köper en ögonskuggspalett och använder den flera år och så köper jag mascara ett par gånger per år. Men det jag lagt pengar på är att gå till salong och färga och plocka ögonbryn. I reda pengar har jag gjort av med 1700 kr på detta i år. Nu har jag äntligen lärt mig att färga ögonbrynen hemma och färgsetet kostar ca 80 kr och räcker flera gånger så nu är det slut på dessa utgifter.
En annan tung utgiftspost är hälsokost. Jag törs knappt räkna efter. Eftersom min hälsa inte är den bästa så är det lätt att försöka med allt man hör talas om. Just nu provar jag ett protokoll av olika vitaminer/kosttillskott men har satt en deadline till sista februari. Då har jag provat i 3 månader och borde känna av om det gör någon skillnad. I alla fall rör det sig om ca 1000 kr per månad.

Så, sammanräknat skulle jag kunna spara in nästan 10 000 kr per år som istället skulle kunna gå till min pengamaskin.

Kläder är en annan post som gärna drar iväg. I år har jag handlat kläder för i snitt 1350 kr/månad vilket är ALLDELES för mycket. Skärpning. Jag har 1000 kr per månad att göra vad jag vill med men dom har uppenbarligen inte räckt till.

Jag vill inte ha fullständigt köpstopp men jag ska verkligen tänka över varje inköp noggrant nästa år.

Om 4 år slutar vi lönearbeta och det är dit mitt fokus ska gå nästa år. Fortsätta spara pengar och se över utgifterna, Inte sluta konsumera men vara mer uppmärksam på vart pengarna går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar