torsdag 9 maj 2019

FLY - veckouppgifter

Nästa steg för en flylady när väl rutinerna sitter är basic weekly plan. En uppgift per dag och man kan absolut anpassa dessa till den dag som passar bäst. Det behöver inte vara just de här dagarna, men här kommer originalet från flylady kat.

Måndag: 
Weekly home blessing. Det innebär en timmes veckostädning men absolut ingen storstädning. Högst 1 timme ska det ta och den innehåller 6 stycken 10-minutersuppgifter.
Byta sängkläder 10 min, damma 10 min, speglar 10 min, tömma sopor som finns i tex badrum, barnrum 10 min, dammsuga 10 min, torka av golv där det behövs 10 min. Här gäller det att fokusera på där man har trafik i hemmet dvs kök, hall, badrum osv. Man tar bort ev fläckar på speglar, inte mer. Jag hittar inget bra ord på svenska men vi tar hand om vårat hem (home blessing) så att det känns trevligt att bo i det. Här finns inte utrymme för perfektionism. Djuprengöring kommer vi till i zone-städningen.

Tisdag: 
Ledigt. Den här dagen är för dig. Ta hand om dig, fixa naglar, träffa en vän, gå på massage, ta med fika och ha en picknick, gör något roligt.

Onsdag:
Papper och planering. För mig innebär det här att jag kollar av kassaboken (jag är excelnörd så jag skulle kunna sitta och peta med den varje dag men nu har jag en given dag för det). Jag tar hand om räkningar, post och planerar för kommande vecka. Kollar av fonder och aktier och ser hur det går med min resa mot fire. Här ska man också enligt flylady kat gå igenom skafferi och kylskåp, planera för mat och skriva handlingslista. Jag gör detta på söndagar.

Torsdag:
Ärenden. Här samlar du ihop alla ärenden du har och gör dessa på en gång. Handla mat, hämta något tex paket, apoteket osv.

Fredag:
Bil och väska. Gå igenom bilen och kasta skräp som samlats under veckan, kanske tanka. Töm väskan och släng skräp.

Lördag:
Familjedag. Hela dagen ägnas åt att vara med sin familj och göra roliga saker. Om man inte har familj så kanske man träffar vänner eller gör något kul alldeles själv om man hellre vill det.

Söndag:
Renew your spirit. Svårt att översätta men detta är en dag för återhämtning. Om man inte går till kyrkan, vilket inte så många gör nu för tiden så kanske man tar sig tid för meditation eller yoga eller går en promenad i skogen. Om man vill kan man prova att helt stänga av alla sociala medier, mobil och skippa tv. Ladda batterierna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar